مهاجرت به کانادا
  • کد خبر : 356
  • 2015-03-09

چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری

هرسال در شب چهارشنبه آخر سال حدود 50تا 75 مورد آتش سوزی خطرناک ویا دارای خسارات بهداشتی ،محیط زیستی وآتش سوزی اغلب لاستیک خودرو به ستاد فرماندهی آتش نشانی نیشابور گزارش میشود .

آتش زدن لاستیک خودرو و دود حرارت ناشی از آن خسارات زیادی به محیط زیست وارد میکند ،موجب تخریب آسفالت معابرشده واز طرفی خیلی دیر خاموش شده وبعد از آتش سوزی نیز به سختی قابل نظافت است.

در سالهای پیش بخاطر اقدامات پیشگیرانه  توسط مراجع ذیربط  تعداد آتش سوزی لاستیک  در شب چهارشنبه آخر کمتر شده است.

حوزه معاونت آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور به منظور تامین ایمنی هر چه بیشتر شهروندان در شب چهارشنبه آخر سال توصیه می کند:

1. از آتش بازی كودكان جلوگیری کنید.

2. از آتش زدن بوته و هیزم درکنارخودروها و مواد قابل اشتعال خودداری کنید.

3. از پارك خودرو درگذرگاها و كوچه های کم عرض بپرهیزید.

4. مایعات و مواد آتش زا از جمله نفت، بنزین و كبریت را در اختیار و یا در دسترس كودكان قرار ندهید.

5. انباری و زیر زمین و هر نقطه ای از منزل را كه احتمال می دهید فرزندانتان از آن به عنوان محل اختفا و نگهداری مواد محترقه استفاده كنند مورد بازرسی مكرر قرار داده و حتی المقدور از رفت آمد كودكان و نوجوانان به این محل ها جلوگیری کنید.

6. هیچ گاه برای سرگرمی آتش روشن نكنید.

7. هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشت زمین محل مسطح و هموار باشد و بهتر است روی زمبن خاكی یا سطح بتونی باشد.

8. در صورتی که لباس گشاد بر تن دارید از نزدیك شدن به آتش یا پریدن از روی آن جدا خودداری کنید.

9. از بازی با وسایل و مواد محترقه خودداری كنید.

10. خوب است بدانیم انفجار فقط 250 گرم مواد ساخت ترقه می تواند یك آپارتمان را به شدت تخریب کند ضمن اینكه شیشه های ساختمانهای مجاور نیز در اثر این انفجار شكسته خواهد شد.

11. نگهداری مواد محترقه نیاز به مراقبت و شرایط خاصی دارد و قرارگرفتن آنها درکنار حرارت و یا در هوای گرم و در جیب یا دست افراد ایجاد انفجار و اشتعال می کند.

12. برای پیشگیری از پرتاب موشك، فشفشه و سایر مواد آتش زا به داخل منازل و خودروها از باز گذاشتن پنجره ها ی  منازل و خودروها درچهارشنبه سوری خودداری كنید.

13. از خرید، نگهداری و استفاده مواد محترقه توسط فرزندان خود ممانعت کنید.

14. درچهارشنبه سوری از قراردادن كالا و لوازم قابل اشتعال در فضای باز بالكن و پشت بام خودداری كنید زیرا سقوط مواد آتشزای پرتاب شده مثل فشفشه، بالن، دارت و.... بر روی آنها موجب آتش سوزی خواهد شد.

15. در این ایام پنجره های منازل و اماكن مختلف نیز باید بسته باشد تا مانع از ورود مواد آتشزا و لوازم آتش بازی پرتاب شده به اطراف شود.

16. همواره به خصوص در ایام آخر سال سیلندرهای گاز سفری، اسپری های حشره كش و سایر ظروف مواد تحت فشار را از دسترس كودكان دور و آنها را در كمد یا كابینت قفل دار نگهداری كنید.

17. والدین گرامی در روزهای آخر سال مراقبت بیشتری دررفت و آمد، بازی و سرگرمی های فرزندان خود داشته باشید و لوازم شخصی آنها را كنترل کنید و در صورت مشاهده مواد محترقه و یا مشكوك در لوازم فرزندان این مواد را از منزل خارج و به مسئولین انتظامی تحویل دهید.

18. با توجه به ممنوعیت قانونی تولید و خرید و فروش مواد محترقه و منفجره والدین محترم بایستی با گوشزد كردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار این مواد و ارائه توصیه های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی های خطرناك ترغیب کنند.

19. به والدین عزیز جدا توصیه می شود به ویژه در شب چهارشنبه سوری از خروج كودكان و نوجوانان خود از منزل جلوگیری كنند زیرا هرچند كه آنها دست به این بازی خطرناك نزنند اما حضور آنها در محوطه ای كه دیگران در آن با آتش و مواد محترقه بازی می كنند عمدا و ناخواسته سلامتی آنها را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

20. در صورت بروز آتش سوزی و هر گونه حادثه دیگر مراتب را سریعا به سامانه 125 اطلاع دهید.

بازی با مواد محترقه

از قرار دادن مواد منفجره و محترقه در مسیرهای عبور وسایل نقلیه یا پرتاب زیر خودروهای عبوری كه موجب تصادف یا وقوع آتش سوزی خودرو می‌گردد جدا خودداری شود.

 در صورت روشن كردن آتش توصیه می‌شود آتش در حجم كم باشد و از هیزم، كارتن خالی و نظیر آن كه دارای شعله زیاد می‌باشند استفاده نشود

  - از ریختن مواد سریع‌الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی آتش اكیدا خودداری نمایید

 - از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله كپسول، اسپری، حشره كش‌ها و غیره بر روی آتش اكیدا خودداری شود

 - از پرتاب فشفشه و موشك برروی شاخه درختان، پشت بام و بالكن منازل خودداری شود

 - وجود یك كپسول خاموش كننده آتش نشانی پودری در نزدیكی محوطه آتش ضروری است

- در صورت امكان یك رشته شلنگ آب در نزدیكی محوطه آتش در نظر گرفته شود تا درصورت لزوم بتوان از آن استفاده كرد

 - قبل از ترك محل آتش حتما از خاموش شدن آن مطمئن شده و توسط شلنگ آب باقیمانده آن را كاملا سرد نمایید

 - در موقع پریدن از روی آتش از البسه بزرگ و گشاد و از نوع سریع‌الاشتعال استفاده نشود

 - برای استفاده از ترقه و فشفشه نوع بی خطر و استاندارد آن انتخاب شود

 - در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با تلفن 125 سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذكر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهید

حوزه معاونت آموزش سازمان در خاتمه ضمن آرزوی سلامتی و آغاز سالی مبارك و همراه با موفقیت برای تمامی اقشار خاطر نشان می‌سازد كه تامین ایمنی و آسایش و سلامتی عمومی در جامعه جز با خواسته و تلاش همه شهروندان فراهم نمی‌گردد.

توصیه‌های کارشناسان سازمان آتشنشانی نیشابور به هنگام ترک منزل در ایام نوروز

  • قبل از ترك خانه خود همه وسایل غیرضروری الكتریكی را خاموش و درصورت امكان جریان برق آن را از فیوز مینیاتوری قطع کنید.
  • وسایل گرما زا اعم از گازسوز و یا نفت سوز را خاموش كنید و شیر اصلی گاز را از قسمت بعد از كنتور و یا سیلندر گاز كاملاً ببندید.
  • از بسته بودن شیرهای آب گرم و سرد هنگام ترك خانه كاملاً مطمئن شوید.
  • درصورت وجود نشتی در شبكه آب رسانی خانه، با بهره گیری از متخصصان برای برطرف کردن آن اقدام کنید.
  • پیش از ترك خانه از بسته بودن در‌و پنجره های خانه مطمئن شوید و كلید خانه را به سرایدار یا شخص قابل اعتماد خود بسپارید تا در صورت رخداد حادثه احتمالی بتوان از آن استفاده كرد.
  • از قراردادن هرگونه وسیله اضافی و یا اثاثیه در بالكن منزل خودداری كنید چون دراثر وزش باد احتمال سقوط آنها روی رهگذران وجود دارد و یا دراثر افتادن مواد آتش زنه امكان آتش سوزی میسر می شود.
  • از نگهداری ظروف مواد قابل اشتعال و یا سیلندرگازاضافی در محیط خانه جداً‌ خودداری کنید و اینگونه وسایل را به مكانی مناسب خارج از محیط خانه انتقال دهید.
  • اسناد و مدارك مهم و اساسی و لوازم با ارزش خود را در محلی امن و مناسب نگهداری کنید.

توصیه های ایمنی سفرهای نوروزی

چه قصد دارید با خودرو خود به شهرهای دیگر سفــر کنید، خودرو را از لحـــاظ مكانیـكی و برقی بازدید کنــیـد و در صورت وجود نقص فنی احتمالی پیش از حركت آن را برطرف کنید.

  • از قراردادن وسایل اضافه روی باربند خودرو پرهیز و در صورت نیاز به استفاده از باربند، پیش از حركت اثاثیه چیده شده را با طناب و چادر كاملاً مهار کرده و بپوشانید به گونه ای که امكان افتادن آنها وجود نداشته باشد.
  • از سوار كردن افراد بیش از ظرفیت خودرو و یا در قسمت باركامیونت، كامیون، وانت و صندوق عقب خودرو سواری جداً خودداری کنید.
  • از قرار دادن سیلندرگاز از هر نوع و گالن های حاوی بنزین یا نفت و. .. در صندوق عقب خودرو پرهیز كنید، درصورت نیاز قبل از قراردادن گاز پیك نیكی، شیر و اتصالات آن را باآب و صابون آزمایش کنید تا از سلامت و استاندارد بودن آن مطمئن شوید.
  • همراه داشتن كیف كمك های اولیه و خاموش كننده آتش نشانی در خودرو شخصی می تواند هنگام رخداد آتش سوزی یا هر حادثه احتمالی دیگری کمك بسزایی به شما بکند.
  • وجود مواد غذایی انرژی زا و لباس گرم، پتو و زنجیر چرخ در خودرو شخصی شما با توجه به فصل و احتمال سرد شدن هوا ضروری است.
  • از روشن کردن آتش در محیط باز و نزدیك علف های خشك یا درختان در طول راه خودداری و برای پخت غذا از اجاق هایی كه در پارك های جنگلی و غیره آماده شده استفاده کنید.
  • درصورت رخداد حادثه رانندگی یا حوادث دیگر در جاده های بین شهری خودرو خود را به منتهی الیه سمت راست جاده هدایت و با قراردادن علائم هشدار دهنده ایمنی از جمله مثلث خطر در فاصله 150 متری رانندگان دیگر را آگاه سازید.
  • هنگام رخداد حادثه رانندگی شدید و در صورت نشت بنزین از خودرو، برای جلوگیری از بروز آتش سوزی احتمالی بی درنگ موتور خودرو را خاموش و بست باتری را قطع کنید.
  • درصورت بروز آتش سوزی در خودرو، با حفظ خونسردی از خاموش كننده دستی آتش نشانی كه همراه دارید طبق دستور العمل حك شده روی آن برای مهار و خاموش کردن آتش استفاده کنید.
  • برای ایمنی خود و سرنشینان خودرو به هشدارهای پلیس راه توجه واز راندن خودرو با سرعت بیش از حد مجاز پرهیز کنید البته علائم هشداری جاده نیز كمك بسزائی به شما می کند.

پیوستها :

1
چهارشنبه سوری
2
چهارشنبه سوری
دیدگاه

0 دیدگاه