مهاجرت به کانادا
  • کد خبر : 8563
  • 1402/2/21

شهردار نیشابور از جابجایی تندیس حکیم عمر خیام اثر استاد فخیمی خبر داد

شهردار نیشابور در آستانه ۲۸ اردیبهشت "روز ملی حکیم عمر خیام"  از جابجایی تندیس این دانشمند فرا ملی اثر استاد فخیمی از ضلع شمالی افلاک نمای خیام به ضلع جنوبی آن خبر داد.

مهندس میرفانی اظهار کرد: این مجسمه که یکی از سه اثر فاخر استاد حسین فخیمی است در سال ۱۳۹۳ با پیگیری تیمی از شورای اسلامی شهر و شهرداری وقت نیشابور از سوی شهرداری تهران به نیشابور اهدا شد و مکان‌هایی برای جانمایی مجسمه توسط کارشناسان و اهالی هنر انتخاب شد که در نهایت نیز ضلع شمالی افلاک‌نما که پیشنهاد خود پروفسور فخیمی نیز بود، تایید و در آن موقعیت نصب شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رواج پدیده وندالیسم و در معرض آسیب قرار گرفتن این تندیس ارزشمند، موضوع جانمایی مجسمه خیام از سوی صاحب نظران عنوان شد و با توجه به وجود نگرانی ها از امکان آسیب در جابجایی مجسمه، ساعت‌ها جلسات کارشناسی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، صاحب‌نظران مسائل فرهنگی، هنری، معماری و عمرانی شهر را به خود اختصاص داد تا ضمن ارزیابی‌های معماری و ترافیکی، موقعیت حضور اثر از تمامی لحاظ مجدد سنجیده شود.

میرفانی ادامه داد: جلسه جانمایی جدید در نشستی با حضور کارشناسان معماری و شهرسازی، عمرانی، کارشناسان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و جمعی از هنرمندان نیشابوری و کارشناسان سطح شهر در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا مطرح و در دستور کار قرار گرفت و روز گذشته با در نظر گرفتن تمهیدات لازم این مجسمه فاخر جابجا و در محل جدید نصب شد.

شهردار نیشابور تصریح کرد: نصب تندیس فاخر خیام اثر استاد فخیمی که دو نسخه دیگر به اروپا و آمریکا فرستاده شد، پس از تندیس خیام استاد ابوالحسن صدیقی در نوع خود شاهکاری هنری مایه مباهات مردم شهری چنین فرهنگ پرور است.

میرفانی افزود: ساخت این مجسمه به گفته این استاد زبردست حدود ۱۱ سال به طول انجامید و دارای ۲.۵ متر ارتفاع است که در جانمایی جدید در داخل محوطه افلاک نما نصب و تحویل مدیریت افلاک نمای خیام شد.

 

نویسنده : روابط عمومی شهرداری نیشابور

پیوستها :

دیدگاه

0 دیدگاه