مهاجرت به کانادا
  • کد خبر : 6963
  • 1401/2/31

استقبال معاون وزارت فرهنگ تاجیکستان از پیشنهاد خواهرخواندگی نیشابور با شهر خجند

💠 استقبال معاون وزارت فرهنگ تاجیکستان از پیشنهاد خواهرخواندگی نیشابور با شهر خجند

🔹در دیدار معاون وزارت فرهنگ و مقامات کشور تاجیکستان با شهردار نیشابور، پیشنهاد خواهرخواندگی #نیشابور با شهر #خجند توسط مهندس میرفانی شهردار نیشابور مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت.

🔹مهندس میرفانی، نیشابور را مرکز پرورش اندیشمندان و دانشمندان بسیاری از جمله حکیم عمر خیام، شیخ فریدالدین عطارنیشابوری، فضل بن شاذان و ... عنوان کرد.

🔹شهردار نیشابور گفت: این شهر به عنوان یکی از مراکز علمی جهان اسلام میزبان و مهد پرورش اندیشمندان و عارفان خجندی همچون کمال خجندی شاعر قرن هشتم هجری که در بسیاری از غزلیاتش اعتقاد و دلبستگی خود را به عطار نیشابوری بیان کرده و همچنین ابوالفضل خجندی، ابوعبداله خجندی از عارفان و محدثان قرن چهارم و خواجه صائن الدین ترکه خجندی اصفهانی از دانشمندان و نویسندگان قرن نهم هجری بوده است.

🔹میرفانی همچنین با اشاره به سخنان دکتر لقمان بایمت اف که نیشابور را محل تقدس تاریخ نامیده است اظهار امیدواری کرد با موافقت شهردار شهر خجند در اسرع وقت برای پیوند خواهرخواندگی اقدام می شود.

🔹سید مومن حسینی رئیس شورای اسلامی شهر نیشابور نیز در این دیدار گفت: روابط ایران و تاجیکستان پیشینه تاریخی دارد.

🔹وی با اشاره به ظرفیت های نیشابور و نقاط مشترک دو شهر و پیوند خواهر خواندگی نیشابور و خجند اظهار کرد:  اولین مدارس اسلامی ایران در نیشابور تاسیس شد که پذیرای دانشمندان و اندیشمندان بسیاری از سراسر جهان بود.

🔹وی در پایان بر همکاری های متقابل و برجسته شدن روابط دو کشور با اقدامات اینچنینی تاکید کرد.

🔹رحمانعلی شیر علی یف نیز در ادامه ایران و تاجیکستان را دارای تاریخ و فرهنگ و زبان مشترک خواند و عنوان کرد: این خواهرخواندگی روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو کشور را با محوریت شهر نیشابور تسهیل خواهد کرد.

🔹در پایان پیشنهاد اولیه خواهرخواندگی نیشابور و خجند با  امضای شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تقدیم رحمانعلی شیرعلی یف شد که پس از طی مراحل اداری و قانونی از طریق وزارت کشور و وزارت امور خارجه، طی مراسمی ویژه تفاهم نامه بین شهرداران دو شهر به امضا خواهد رسید.

🔹گفتنی است این دیدار با هماهنگی گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران صورت گرفت.

نویسنده : روابط عمومی شهرداری نیشابور

پیوستها :

دیدگاه

0 دیدگاه