مهاجرت به کانادا
  • کد خبر : 224
  • 2014-12-31

انتخاب و اعزام مدیر سازمان آتش نشانی نیشابور توسط وزارت کشور به دوره های آموزشی ژاپن

انتخاب و اعزام مدیر سازمان آتش نشانی نیشابور توسط وزارت کشور به دوره های آموزشی ژاپن

مدیر عامل سازمان آتش نشانی نیشابور به همراه 6 تن از متخصصان آتش نشانی کشور توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به دوره آموزشی کشور ژاپن اعزام شد. سید مهدی حسینی در بازگشت از این دوره آموزشی به خبرنگار ما گفت: آژانس همکاری های بین المللی ژاپن جایکا نهادی دولتی است و مسئول ارائه کمک های فنی و آموزشی و در جهت ایجاد صلح و توسعه پایدار به کشورهای در حال توسعه و جوامع بین المللی از جمله جمهوری اسلامی ایران می باشد و همکاری می نماید یکی از فعالیت های آن اعزام کارشناسان و مدیران کشورهای در حال توسعه به کشور ژاپن جهت گذراندن دوره های مختلف آموزشی و بازدید از مراکز علمی و تحقیقاتی و مدیریت بحران است .

وی افزود:ساختار زلزله خیز بودن کشورهای ژاپن و ایران ، حوادث و بحران های ناشی از بلایای طبیعی از جمله زلزله و آتش سوزی تجربه ای مشترک بین دو کشور ایران و ژاپن است که با عنایت به تجربه زلزله کوبه در ژاپن هانشین آواجی در سال 1995 1373 و زلزله بم در ایران در سال 1382 نقطه عطفی در تاریخ مدیریت بحران دو کشور ایجاد شده و سبب ایجاد برنامه ریزی هایی با رویکرد زندگی ایمن با زلزله ، بازنگری در ساختار مدیریت بحران و رویکرد های آموزش ، پیشگیری و آمادگی در مقابل بحران مورد توجه ویژه قرار گرفته است .

حسینی تصریح نمود: دولت ژاپن طی ده سال اخیر و بعد از زلزله کوبه به طور جدی به تهیه استراتژی واحد و برنامه جامع جهت مقابله با زلزله و بحران ها پرداخته و با تقسیم مسئولیت ها و وظایف بین دولت ، مردم و نهادهای مدنی با بهره گیری از کلیه ظرفیت ها در بخش های دولتی و انجمن های غیر دولتی NGO تلاش نموده است تا به جایگاه بهینه همکاری بین دولت و مردم دست یابد .

وی خاطر نشان کرد:در این میان با توجه به ظرفیت ها و توان تخصصی موجود در کشور ژاپن و استفاده از دانش ومهارت های فنی تخصصی و آموخته های زلزله سال 1995 ، مقاوم سازی سازه ها و ساختمان ها ، مدیریت بحران و توسعه کمی و کیفی سازمان های امداد و نجات و آتش نشانی می تواند الگوی مناسبی برای توسعه سازمانه ای مرتبط با مدیریت بحران در ایران باشد که بی شک توسعه و ارتقای سطح سازمان های امدادی و ایمنی شهری بدون تلاش مستمر کارشناسان در جهت فراگیری آخرین دستاوردهای جهانی و فراهم نمودن امکانات و شرایط لازم امکانپذیر نخواهد بود .

لذا برگزاری دوره آموزش مدیریت بحران ویژه متخصصان سازمانهای آتش نشانی سراسر کشور در دستور کار وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاری ها قرار گرفت .مدیر عامل سازمان آتش نشانی نیشابور یادآور شد: سازمان شهرداریها طی نامه ای مشخصات متخصصان آتش نشانی که دارای شرایطی از جمله مدرک تحصیلی حداقل لیسانس آتش نشانی ، مدیریت بحران ، HSE، سابقه کار حداقل 10 سال در سازمان ، استخدام رسمی یا پیمانی ، دارای پست سازمانی و … را دارا باشند تا پایان خرداد ماه 93 معرفی تا مشخصات و مدارک افراد معرفی شده توسط کمیته ای متشکل از نمایندگان دفاتر ذیربط سازمان شهرداری بررسی و نفراتی که شرایط لازم را دارا می باشند حداکثر یک نفر از هر سازمان انتخاب و پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح برای شرکت در دوره آموزش مذکور اعزام گردند .

حسینی ادامه داد: پس از انجام بررسی های لازم توسط سازمان شهرداری های کشور که بیش از پنجاه نفر از متخصصان آتش نشانی های سراسر کشور كه متقاضی شرکت در دوره شده بودند _كه خوشبختانه 3 نفر از آنان از پرسنل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري نيشابور بودند_ پس از بررسی های نهایی تعداد 7 نفر از اين متخصصان سازمان های آتش نشانی سراسر کشور که حداکثر امتیازات لازم را کسب و شرایط لازم را احراز نمودند انتخاب و هفت نفر برگزیده به کشور ژاپن جهت گذراندن این دوره آموزشی اعزام شدند.

این کارشناس ارشد آتش نشانی اظهار داشت: امید است با فراگیری و کسب تجربه ای ارزشمند در دوره آموزش مذکور مطابق با شیوه های نوین آموزشی روز دنیا و افزایش اطلاعات فنی و تخصصی همراه با تجربه لازم نه تنها برای شهر نیشابور بلکه انتقال آن به نیروهای زیرمجموعه و سایر شهرهای کشور موثر و مفید واقع شود.

پیوستها :

دیدگاه

0 دیدگاه