مهاجرت به کانادا
  • کد خبر : 410
  • 2015-04-15

آیین بزرگداشت عطار نیشابور در شهر علم و فرهنگ برگزار شد

آیین بزرگداشت عطار نیشابور در شهر علم و فرهنگ برگزار شد

همزمان با يادروز عطار روز گذشته فرهنگسراي سيمرغ نيشابور ميزبان برگزاري همايش علمي – پژوهشي عطار بود.

در مراسم روز عطار دکتررضا اشرف زاده به عنوان شهروند افتخاري نيشابور هم انتخاب شد و نشان سيمرغ نيز بر سينه اين استاد صاحب نام نصب شد.

در همين حال خواهرخواندگي نيشابور و شاهرود هم به امضا رسيد. در همايش علمي – پژوهشي عطار، دکتراشرف زاده در سخناني گفت: درد عطار از مقوله دردهاي جسماني نيست بلکه وي عشق را مايه حيات مي داند.

دکتررضا اشرف زاده که يکي از عطار پژوهان نامدار کشورمان است، افزود: تفاوت عطار با حافظ شيرازي اين است که درد عطار موتورمحرک عشق است و در سخن حافظ اين عشق به شادي نزديک تر است. آن چه انسان دارد و فرشتگان ندارند درد است.

همچنين دانشيار زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد در سخناني گفت: سهم عمده رويکرد پست مدرني دنياي جديد به عرفان اسلامي بر مي گردد.

دکتر محمدرضا تقوي گفت: هدف بنيادين عطار در نوشته هايش کاستن از درد و رنج آدمي است. علاوه بر اين شفقت بر خلق و تأکيد بر اخلاقيات باعث شده است که عطار براي گروه هاي گوناگون انساني طرح داشته باشد. ما زماني قادر به کاستن از رنج ديگرانيم که خود گرفتار همان رنج نباشيم و عطار بر اساس شواهد تاريخي فردي مستغني بوده است و اتفاقا اهل خلوت گزيني درويشانه نبوده و ديدگاهي اجتماعي داشته است.

اين دانشيار دانشگاه فردوسي همچنين تأکيد کرد: عرفان مي تواند به نياز جدي انسان امروز پاسخ دهد و با توجه به قابليت هاي آثار اين بزرگان مي توانيم در جهت رفع مشکلات انسان امروزي از رويکرد نسل جديد به عرفان بهره ببريم.

استاد دانشگاه اهواز هم در سخناني گفت: بن مايه هاي مشترک الهي کتب هرمس با انديشه هاي عطار و توجه به حقيقت و استفاده همزمان از استدلال نظري و عملي نقشي موثر در بيان انديشه هاي مشترک اين دو دارد.

«شهين عاصمي» خاطرنشان مي کند: عطار وهرمس نزديک ترين راه تقرب به عقل اکبر را پرورش عقلانيت مي دانند. از ديگر سخنرانان مراسم ،حاج بابايي، مدرس دانشگاه بود که با اشاره به قمار عاشقانه شيخ در داستان شيخ صنعان مي گويد: شيخ صنعان در عشق دختر ترساخوک باني پيشه کرده و اسلام از کف مي نهد و به مريدان مي گويد که اين آتش را حضرت حق به جان من انداخته است.

حاج بابايي سه نگاه عالمانه، زاهدانه و عاشقانه را 3 سرفصل تفکر اسلامي دانست و گفت: اگر بخواهيم سفرهاي شيخ را با اسفار اربعه ملاصدرا تطابق دهيم، سفرهاي سوم و چهارم را با تسامح مي توان تصور کرد. مديرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوي در آيين گراميداشت روز ملي عطار نيشابوري گفت: وزير فرهنگ وارشاد اسلامي به علت حضور در مجلس براي توضيح درباره مسائل اخير نتوانستند در مراسم شرکت کنند و سلامي را فرستادند.

«سيد سعيد سرابي» از قرائت پيام وزير ارشاد بنا به توصيه فرماندار نيشابور پرهيز و اذعان کرد: همه ما باور داريم که نيشابور افتخار فرهنگ و تمدن ايراني و شهر درخشان خراسان است. اين مقام ارشد فرهنگي استان گفت: نيشابور مي تواند و بايدبه جلوه اي درخشان در عرصه فرهنگ و هنر ايران بدل شود.

معاون استاندار و فرماندار ويژه نيشابور در همايش علمي روز بزرگداشت عطار نيشابوري خاطرنشان کرد: امروز افتخار مي کنيم که شهروند افتخاري جديد جناب دکتر اشرف زاده را که دنياي علم و معرفت است در جمع همشهريان داشته باشيم.

«غلامحسين مظفري» همچنين ضمن خيرمقدم به حاضران و قدرداني از عوامل ستاد اعلام کرد: خوشحاليم که امروز به علت حضور نداشتن مقامات ارشد دولتي فرصت بيشتري را در اختيار اهل ادب مي گذاريم البته پيام وزير را در نشريات چاپ ولي اين جا قرائت نمي کنيم چون قبلا اعلام کرده بوديم.
وي در ادامه گفت: خوشحالم اعلام کنم «بنياد عطار» با جايگاهي ملي تشکيل مي شود همچنين با اشاره به توصيه اکيد دکترمحمدرضا شفيعي کدکني کتابخانه بزرگ عطارشناسي جهان در نيشابور تأسيس مي شود. وي در ادامه از برگزاري جشنواره ملي تئاتر عروسکي سيمرغ با محوريت آثار عطار نيشابوري خبر داد.
از جمله برنامه هاي روز عطار گلباران آرامگاه اين شاعر بود که با حضور مديران کل ميراث فرهنگي و ارشاد خراسان رضوي، معاونان استاندار سمنان و خراسان رضوي، فرمانداران نيشابور و شاهرود، شهردار شاهرود و اعضاي شوراي شهر نيشابور و شاهرود و جمعي از مقامات و شخصيت هاي فرهنگي و علمي و ادبي استان و شهرستان پس از پايان همايش برگزار شد.
در حاشيه:
«سيدعباس سجادي» مجري مراسم خواستار هدايت بخشي از بودجه کميسيون انرژي مجلس به سمت حوزه فرهنگي شد و تکميل آسمان نماي خيام را در همين زمينه ارزيابي کرد. اين در حالي بود که «علي مروي» رئيس کميسيون انرژي نيز در مراسم حضور داشت.
شب شعر و موسيقي عطار در آستانه روز ملي بزرگداشت حکيم و عارف نامدار ايراني شب گذشته در باغ مصفاي آرامگاه وي برگزار شد.
سرپرست شهرداري نيشابور در اين مراسم که به همت سازمان فرهنگي اين شهرداري تدارک ديده و با همکاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، طي سخناني هدف شهرداري را گسترش و تعميق شناساندن عطار اعلام کرد.
شعرخواني تني چند از شاعران کشورمان همچون محمدعلي سلماني، آرش شفاعي، خدابخش صفادل، حامد باغشني، ايمان کرخي، عليرضا راه چمني، مريم عمارلو و برخي شعراي ديگر در کنار اجراي قطعاتي از موسيقي ايراني توسط گروه «سروشان» به سرپرستي آرش کامور و آواز وحيد تاج از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.
در اين قطعات اشعاري از عطار نيشابوري، حافظ، خيام و يغما نيشابوري اجرا شد.
بنياد عطار، کتابخانه عطارشناسي و تئاتر عروسکي سيمرغ تأسيس مي شود

 

پیوستها :

دیدگاه

0 دیدگاه