مهاجرت به کانادا
  • کد خبر : 35
  • 2014-05-07

راه اندازی مرکز کنترل ترافیک و ITS شهرداری نیشابور

راه اندازی مرکز کنترل ترافیک و ITS شهرداری نیشابور

شهردار نیشابور از راه اندازی مرکز کنترل ترافیک و ITS شهرداری نیشابور خبر داد.

محمدحسن زرندی افزود: امروزه یکی از مهمترین مشکلات شهرها، ترافیک سنگین و عوارض منفی ناشی از آن است. عوارضی نظیر اتلاف زمان، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و اتلاف منابع انرژی از مهمترین پیامدهای این مشکل هستند.

 وی تصریح کرد: شدت عوارض مرتبط با ترافیک و هزینه های تحمیل شده آن بر جامعه به حدی است که دولت در سال های اخیر به صورت جدی به دنبال کاهش حجم ترافیک و بهبود وضعیت حمل و نقل در شهرها است. زرندی از راهکارهای پیشنهادی دولت برای غلبه بر این مشکل می توان به سهمیه بندی بنزین، گسترش محدوده های طرح ترافیک، افزایش خدمات حمل و نقل عمومی، مدیریت تقاضای سفر تغییر ساعت کاری و اعمال برخی از محدودیت های حرکتی طرح تردد نوبتی خودروها طرح زوج و فرد اشاره نمود. وی گفت: در این بین استفاده از سامانه های حمل و نقل هوشمند راهکاری بوده که بهبود بسزایی در حل مسائل ترافیکی شهرها داشته است.

همچنین این موضوع به امری ضروری در شهرها به خصوص در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.زرندی خاطرنشان کرد: جهت استفاده بهینه از کلیه سامانه ها و هماهنگی بیشتر سازمان های درگیر در ترافیک و حمل و نقل شهر، مرکز مدیریت ترافیک و حمل و نقل هوشمند شهرداری در طبقه اول ساختمان شهرداری واقع در میدان امام خمینی به مساحت 300 مترمربع برنامه ریزی گردید که در این مرکز نمایندگان مدیریت حمل و نقل شهرداری، سازمان اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی، پلیس راهور و ارگان های امدادی همچون سازمان آتش نشانی و اورژانس حضور دارند.

مدیر این مرکز نیز در ادامه اظهار داشت: پس از اتمام مرحله اول مطالعات در سال 1392 مناقصه تجهیز و راه اندازی مرکز به مبلغ پنج میلیارد ریال برگزار گردید و شرکت “سحا الکترونیک” برنده و شروع به کار نمود. وی ادامه داد: جهت تهیه مانیتورهای ویدیو وال مرکز مناقصه ای به مبلغ دو میلیارد و سیصد میلیون ریال برگزار گردید و شرکت “مادایران” برنده این مناقصه گردید.

سید وحید پریان اعلام کرد: شهرداری همزمان با مطالعات جامع شهرسازی در سال 1390 اقدام به مطالعه جامع ترافیک شهر نمود، یکی از خروجی های این مطالعات که به تصویب کمیسیون ترافیک شهرستان و شورای هماهنگی ترافیک استان رسید، استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS جهت بهره وری بیشتر از معابر، حمل و نقل عمومی و جلوگیری از اتلاف زمان شهروندان در نیشابور بود. بر این اساس در سال 1391 اقدام به انتخاب مشاور جهت برنامه ریزی برای راه اندازی مرکز مدیریت ترافیک و حمل و نقل هوشمند شهرداری نمود. براساس مطالعات مشاور پس از بررسی انواع سامانه های حمل و نقل هوشمند تایید گردید.وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سامانه های هوشمند مکان یابی اتوبوسرانی، پرداخت الکترونیک بهای خدمات اتوبوسرانی من کارت، نظارت تصویری و ثبت تخلفات در چهارراه انقلاب، چهارراه بعثت،پانزده خرداد و میدان فردوسی و مدیریت پارک حاشیه ای موبایل پارک در خیابان های مرکزی شهر مشغول فعالیت می باشند.

پریان در ادامه اظهار داشت: شهرداری در نظر دارد برابر برنامه ریزی های انجام شده در سال 1393 ، جهت تکمیل مرکز مدیریت ترافیک و حمل و نقل هوشمند اقدام به هوشمندسازی چراغ های فرماندهی تقاطع های سطح شهر،مدیریت هوشمند قسمتی از ناوگان تاکسیرانی شهر،نصب دوربین های ثبت تخلف سرعت در معابر پر حادثه، تکمیل دوربین های نظارت تصویری و ثبت تخلف سطح شهر نماید.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد شهرداری با استفاده از فناوری های نوین در مرکز ITS برخی از مشکلات ترافیکی شهر را ساماندهی و هموار نماید.

پیوستها :

دیدگاه

0 دیدگاه